ljud av saknad


Det närmar sig nu. Flytten med stort F. Denna sista vecka hemma i Ekenäs är annorlunda, på många sätt och vis. Redan innan jag åkte iväg på förra jobbpasset adopterade jag bort min äldsta goa katt, Chili. Den fick återförenas med sin syster på landet och jag hoppas att dom kommer överens så småningom. Under arbetsveckan har min underbara mamma varit med den yngsta katten Tigern till veterinären, steriliserat den och fört den vidare till min moster.

När vi kom innanför dörren i måndags hade jag alltså bara två kvar, Blå Kongo och galna Vilde. Igår var det Vildes tur att åka på veterinärbesök för den sista sprutan, den skulle aldrig ha stått ut med att skiljas från dom andra. Lillkillen ville spontant med och även om jag blev förvånad så är det ju klart att han ska det om han vill. Så där satt vi i veterinärens väntrum och fällde stora tysta tårar medan den svarta lurviga skönheten somnade in i min famn. Ute gassade solen i högsommarvärmen och jag är glad över att jag kom på tanken att begrava den i skogen vid Vitsjön. Veterinärens roskis lockade inte precis och inte min frys heller för att så småningom ta med den till Sottunga. Blå Kongo fick flytta till min mamma och kände sig hyfsat hemma redan efter nån timme. Där kan Lillkillen fortsätta träffa den och den kommer att tvinna runt hans ben som besatt :)

I lägenheten är det tyst för det mesta. Ibland prasslar det ändå till och det som jag alltid innan trodde var katterna är nu bara vinden eller väggarna. Ingen kattsand under fötterna, inga stora hårtussar att dammsuga från soffan. Ingen ofräsch mat framme efter x antal dagar på jobb, ingen tung katt som ligger på min mage då jag vaknar. Inga mattor i högar (hoppas jag) och ingen galen lek och krafs mittinatten då jag ska sova. Ingen löpsk katta som ylar i frustration (ja, det skulle vara jag då) och visst, det kommer att kännas tomt ett tag. Vi gör offer och val och det blir bra till slut.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0