fattig och rik

I morgon är det en jättepott på lotto, Finlands största eller nåt ditåt. Jag är inte så insatt. Visst deltar jag, i många många år nu har jag haft en och samma rad som jag kan utantill. En rad i veckan som kostar mig 0,80€ per gång. Såpass ofta har jag fått en fyra att jag undrar om det kanske t o m går jämt ut? Aldrig att jag skulle slösa och köpa en hel kupong, efter att ha sålt tips i några år har jag sett allt det där och dom dåliga oddsen med egna ögon. Det är ju inte meningen att man ska vinna. Jag slösar hellre på nåt annat, idag blev det irländsk cheddarost till tacochipsen. Mums!

Tänk om man skulle vinna så mycket pengar? Jag skulle inte bli förvånad om man skulle förlora alla begrepp och förståndet på kuppen. Skulle man bli lyckligare? Såklart skulle det underlätta en hel del och oj vad jag skulle dela med mig till nära och kära och andra som behöver. Men skulle jag vara lyckligare? Problemen skulle väl bara ta sig annat uttryck och inte leda till särskilt mycket bättre nattsömn. Jag vet såna som har pengar så det räcker och blir över, såna som har placeringsproblem och jag ser att dom inte är lyckliga. Någon är ensammast i världen, vad hjälper det då att han har ett konto som svämmar över?

Här sitter jag och har precis tankat full tank för dom sista slantarna på mitt konto. Lön först om en dryg vecka. Magen är mätt och lillkillen och lånebarnen leker och skrattar och slåss lite emellanåt. Fredagsfrid. Jag tänker korka en rödvinsflaska som kostat mig 3,60. Just nu känner jag mig rikast i världen, en riktig Joakim Von Anka feelis, för jag är rik på kärlek och värme! (ja, jag vet att det är ungefär -15 grader ute) Jag är rik på det lilla, skön musik i stereon och en stor hög med olästa böcker. Jag har god mat också i morgon och då får jag dessutom pussa mitt yngsta gudbarn. Det är att vara rik, på riktigt!


Kommentarer
Postat av: shanrox

Om den rika visste hur bra den fattige har det, heter det väl... Fortsätt ha en rik fredag du! :)

2010-01-31 @ 23:03:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0